מעשה מהז' בטלר'ס.(שבועות)

כי יש שני ציפורים אחד זכר ואחת נקבה והם רק זוג אחד בעולם כל זוג הם זוג יחיד בעולם, ובועז ורות הם שני הציפורים האלו ובועז ורות הם סוד סמיכת גאולה לתפילה (ליקו"מ תנינא קב) כי בועז הוא בחינת גואל ורות היא בחינת תפילה. ובועז היה זה שלימד את רות את סוד התפילה. כי למעשה בועז אמר לרות 4 דברים (לכאורה הרב הזכיר רק 3 דברים עיין לקמן) כשהיא באה לשדה שלו וכמו שכתוב במגילת רות "ויאמר בועז אל רות הלא שמעת בתי אל תלכי ללקוט בשדה אחר וגם לא תעבורי מזה". זו היה ההדרכה הראשונה של בועז לרות שלא תלך ללקוט בשדה אחר דהיינו שתתפלל מילה במילה אות באות כי כל אות מלפפת ומחבקת ומנשקת את המתפלל שלא יעבור ממנה שלא ילך לאות הבאה כמו שרבינו אומר בתורה ס"ה וזה אומר רות לבועז שהתנאי הראשון זה להתפלל אות באות מילה במילה לקום ב4:00- ב5:00- ולהתפלל כמה שעות 'וגם לא תעבורי מזה' אל תעברי הלאה אל תחטפי את האותיות אל תבליעי את המילים כי כל השפע של האדם תלוי בזה אדם ממהר לבנק אז הוא חוטף את התפילה אם תתפלל מילה במילה יגיעו אליך מיליוניםמיליארדים

ואחר כך אומר בועז לרות דבר שני 'וכה תדבקין את נערותי' יתכן שאת רגילה כמו שהיה במואב שלא הולכים נערים לחוד ונערות לחוד, לכן הוא אומר לה וכה תדבקין עם נערותי' תלכי רק עם הנערות 'עיניך בשדה אשר יקצורון והלכת אחריהן הלא ציויתי את הנערים לבלתי נגעך וצמית והלכת אל הכלים ושתית מאשר ישאבון הנערים' אם לא תהיה לך ברירה ותהיי מאוד צמאה אז תלכי אל הבאר בזריזות ותשתי ותחזרי לאחוריך 'פגע וברח' כזה תגשי לשבריר שניה לשתות ומיד תחזרי אל נערותיך, אבל כאשר באה רות לנעמי ומספרת לה איך עבר כל היום עם בועז אז פתאום היא משנה את הכל ואומרת לה דברים הפוכים ממה שאמר לה בועז וכמו שאומר הפסוק 'ותאמר רות המואביה גם כי אמר אלי עם הנערים אשר לי תדבקין עד אם כילו את כל הקציר אשר לי' שומו שמים! מה קורה פה? רות הולכת והופכת את הקערה על פיה, איך היא לא מתביישת כבר ביום הראשון שהיא מגיעה עם כל ההתחדשות ועם כל האורות שהיו לה שבגללם היא התגיירה אז פתאום היא נופלת כזו נפילה ואומרת כאלו דבריםממש הפוך מבועז, מילא אדם חוזר בתשובה 10 שנים 15 שנים ואחר כך יש לו ח"ו ירידות אז זה עוד מובן איכשהו אבל כך ביום הראשון מיד להפוך הכל ולהגיד לנעמי כאלו דברים, אבל נעמי עונה לה 'ותאמר נעמי אל רות כלתה טוב ביתי כי תצאי עם נערותיו ולא יפגעו בך שדה אחר' נעמי מסבירה לה שזה לא יפה לא צריך ללכת עם הנערים 'טוב כי תצאי עם נערותיו' וכך באמת עושה רות.

אבל באמת מדוע רות אומרת כאלו דברים לחמותה? אלא מסביר הזוהר (זוהר חדש הסולם על מגילת רות תק"י תקי"ג) שהאמת היא שרת בכלל לא רוצה חלילה להפוך את דברי בועז, רות מתכוונת לדבר אחר לגמרי, כי רות רצתה להשיג את סוד הכרובים ששם בין שני הכרובים היתה מצומצמת השכינה ומשם התפשטו כל העשר נקודות מכתר ועד מלכות כמו שמסביר ה'עץ חיים' בשער הכללים בהתחלה וכשרות אומרת עם הנערים אשר לי תדבקון היא מתכוונת לכרובים כ הנערים ה הכרובים כמו שאומר הזוהר (ויחי רכ"ח) שהכרובים נקראים נערים ומהם נשפעים כל הברכות ('יברך את הנערים דא רזא דכרובים דמיניהו נגדין ברכאן מעלאי לחנתאי') ואת זה באה רות לספר לחמותה בהתלהבות עצומה בועז גילה לי את הסוד שאפשר להדבק בכרובים 'עם הנערים אשר לי תדבקין'.

כי בועז היה יכול לגלות א הסודות האלו כמו שהסבא שלו הנשיא 'נחשון בן עמינדב' ידע לכוון על כל המלכים שיצאו ממנו כשהקריב את קרבנותיו וכמו שמסביר רבנו בחיי (נשא פ"ד) את הסיבה מדוע סדר הקרבת קרבנות הנשיאים נשנה שתיים עשרה פעמים בתורה, אצל כל נשיא ונשיא כותבים הכל מחדש, פר אחד בן בקר, איל אחד, כבש אחד, שני שעירים וכו' כך כותבים וחוזרים אותו הדבר 12 פעמים בו בזמן שדברים אחרים כתובים בקושי ברמז, וכמו הלכות שבת שכתובי בסה"כ בשני פסוקים 'לא תבעירו אש במושבותיכם ביום השבת' ו'שבו איש תחתיו' ומזה לומדים את רוב ההלכות של שבת, א בתפילין למשל שכותבים 'והיו לטוטפות' והגמ' דורשת 'טט בכתפי שתים פת באפריקי שתיים' צריך לדעת 'כתפית' ולא 'אפריקית' בשביל להכין את דברי התורה ובה כותבים אותו הדבר בלי שום חידוש עוד פעם ועוד פעם.

אלא מסביר רבנו בחיי שכל נשיא שבט צפה עד סוף כל הדורות על כל יוצאי אותו שבט והוא כיוון בקרבנות על כולם, ובשבט יהודה מסביר רבנו בחיי אפשר לראות את זה מזה אפשר להקיש על כל יתר הנשיאים כי נחשון בן עמינדב בקרבנותיו כיוון על כל 21 המלכים שיצאו ממנו ואפשר לראות את זה אחד אחד, כי היו 21 קרבנות פר אחד, אייל אחד, כבש אחד, שעיר עיזים אחד, שני בקר, חמש אילים, חמש עתודים וחמש כבשים סה"כ 21 קרבנות והם היו ממש כנגד 21 מלכים כי פר אחד זה איל אחד זה וכבש אחד זה היה יותם בן עוזיהו שהוא היה תמים ושלם זך ונקי כמו כבש עד כדי כך שר' שמעון בר יוחאי אומר (סוכה מ"ה י') יכול אני לפטור את כל העולם מן הדין מאז שנבראתי ועד עתה, ואילמלי  אליעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עתה ואלמלי יותם בן עוזיהו עימנו מיום שנברא העולם עד סופו, וכמו שרש"י אמר על יותם 'צדיק היה ועניו יותר מבני מלכים' ולכן אומר רשב"י שעם יותם הוא יכול לפטור את כל העולם מן הדין עד סוף כל הדורות! כי יותם היה תם וישר ולא היתה לו שום הוראת היתר שהוא הורה לעצמו רק הכל היה בשיא הישרות והתמימות ואפי' שהיה את דוד ושלמה שהם ה'שני בקר' והם בנו את בית המקדש מכל מקום הוא שלא היתה לו הוראת היתר היה יכול לפטור את כל העולם מן הדין עד סוף כל הדורות ו'שעיר עיזים' זה מנשה שהיה כולו חטא ועוון נותרו עוד 15 מלכים שהם מחולקים לצדיקים בינונים ורשעים וכל מלכים היו באותה בחינה והם היו מחולקים לחמש אילים חמש עתודים וחמש כבשים וכמו שמסביר האר"י אז בועז שהיה נכד של נחשון וכמו שכתוב 'ונחשון הוליד את שלמה ושלמון הוליד את בועז" אז הוא ידע את סוד הכרובים איך זוכים להשיגו ורות מגיעה עכשיו מבית המלך כי היא היתה ביתו של עגלון ויש אומרים נכדתו כמו שאומרת הגמרא בהוריות י': "רות בת בנו של עגלון בן בנו של בלק מלך מואב" וכל העידונים והתפנוקים שיש לרות הם כקוצים בנשמתה והיא סולדת מהם ומחפשת את האור של הקדושה עד שבסוף בזכות מסירות הנפש שלה היא זכתה והיתה אם המלכות של בית דוד השורש של מלכות בית דוד כמו שאומר הבן איש חי, אז רות מגיעה לבועז ורוצה לזכות להגיע לסוד הכרובים אז בועז אומר לה 'אל תלכי ללקוט בשדה אחר' כל האותיות של התפילה הם כמו שדה נפלאה עם עציצים ופרחים ושושנים ולכן צריך להגיד כל אות ואות בדחילו ורחימו ולא לחטוף את האותיות כי בזה הכל טמון וכל הישועות והשפע טמונים באותיות של התפילה של הברכות וכמו שסיפר הבן של  שהוא היה עם אביו בזמן השואה והגיעו הגרמנים לבית שלהם והעמידו את כולם ליד הקיר ורצו לירות בהם אז ר' ביקש מבנו שילך להביא לו כוס מים לפני שהורגים אותו הגרמנים הסכימו והוא הלך והביא כוס מים לאביו, אביו לוקח את הכוס ומתחיל לברך בקולות וברקים "ברוך אתה ה' שהכל נהיה בדברו" באותו הרגע שהוא מסיים לברך פתאום נשמעו פיצוצים אדירים נהיה בלגן גדול וכל הגרמנים ברחו כי הרוסים הגיעו בדיוק באותו רגע וכך הם ניצלו לאחר מכן שאל אותו בן את אביו כיצד הוא עשה את ה'מופת' הזה והצליח להינצל אמר לו אביו הרי גמרא מפורשת היא (ברכות) 'ועל כולם אם אמר שהכל נהיה בדברו יצא' דהינו ועל כולם על כל הצרות אמר שהכל יצא עי"ז יוצא מכל הצרות כי באותיות של התפילה טמונות כל הישועות וזה היה הפגם של אלימלך שהוא לא האמין בכח התפילה שלו שהוא יוכל להושיע את עם ישראל מהרעב כי הוא היה צדיק הדור באותו זמן והוא היה צריך להתפלל ולהציל את הדור שלו אבל בגלל שהוא לא ידע את הסוד הזה אז הוא הלך למואב ואז הוא הפסיד הכל והבנים שלו כבר נשחתו שם וכמו שכתוב במלאכים שבאו להפוך את סדום 'כי משחיתים אנחנו את המקום הזה' ומסבירים שהמלאכים אמרו 'משחיתים אנחנו' רק עברנו בעיר הזאת וכבר נהפכנו למשחיתים וכמו שרש"י אומר בפר' בהר על הפס' 'לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלקים' ואומר רש"י 'שכל הדר בארץ ישראל אני לו לאלקים וכל היוצא ממנה כעובד עבודה זרה' כי מי שיוצא מארץ ישראל אז פשוט אין לו אלקים ח"ו ובספר 'טוב הארץ' עוד אומר יותר מזה 'שכל התורה שלומדים בחוץ לארץ נותנת כח ביד הגויים להשמידנו' רח"ל ואלימלך בגלל שלא ידע את כח התפילה והניגון אז בסוף מתו בניו והוא מת רח"ל כי הכח של התפילה מילה במילה ובפרט עם ניגון הוא כזה גדול וכמו שאומר החתם סופר בספר תורת משה על הפס' 'לשמוע אל הרינה ואל התפילה' שמיד כששרים להש"י לפני התפילה מיד הש"י שומע ועונה לכל הבקשות עוד לפני התפילה והטעם של הניגון בתפילה הוא כזה נפלא וכמו שאומר רבינו בשיחות הר"ן צ"ו שיש מלאך שיש לו אלף ראשים ובכל ראש אלף לשונות ובכל לשון אלף קולות ובכל קול אלף ניגונים שזה מליארד ניגונים שאי אפשר בכלל לעמוד בעוצמת הניגונים הנפלאים האלו וגם הזוהר אומר את זה כמו שרבינו מביא בשיחות הר"ן.

אז רות מגיעה לבועז והוא רוצה לגלות לה את סוד הכרובים סוד המקום שנמשכות ממנו כל הנשמות כי התינוקות (שהם הכרובים) נשמתם מגיעה זכה ונקיה וטהורה מבין הכרובים ולכן התינוק מגיע עם ריחות נפלאים ריחות של גן עדן ממש כי לפני שנשמתו יורדת לעולם מעבירים אותו דרך כל ההיכלות למעלה והריח הטוב נדבק בו ובמו שמספרת הגמרא על רבה בר אבוה (ב"מ קי"ד :) שהיה עני ואליהו הנביא הוליכו לגן עדן ושם הוא לקח עלים שנשרו מן העצים וצרר אותם בגלימתו וכשרצה לקחתם מגן עדן שמע בת קול 'כל הנוטל משלו הוא נוטל' אז מיד הוא השליך את העלים אב הריח נדבק בגלימתו ואח"כ הוא מכרה ב13 אלף דינרי זהב.

כך נשמת התינוק מגיעה כולה זכה וטהורה אבל ברגע שהוא מתחיל לסטות מהדרך אז כבר פורחת ממנו הנשמה הקדושה הזו ולכן כשהתינוק קצת גדל כבר אין בו את הריחות הנפלאים האלו וכשהוא נהיה בן 3-4 והא מתחיל להסתובב ברחוב ולהזיק וכו' אז פורחת ממנו הנשמה והוא לא אדם הוא עוד קטן אבל ההורים אשמים ההורים שהיה עליהם להחזיקו בבית ולא לתת לו להשתולל ברחובות ולהזיק, כי אני שמעתי סיפורים נוראים על ילדים שזורקים אבנים וצועקים שפריצקה אנחנו נמצאים כאן ליד כל המוקדים ליד כביש מס' 1 וליד המנזרים וכל מי שלא בדיוק נראה כמונו ומתלבש כמונו אז מתקיפים אותו זורקים עליו ביצים שופכים עליו מים זורקים אבנים הנה את י.מ. התקיפו כמה חופשיים בסכינים נס שהוא נשאר בחיים והכל התחיל בגלל שכמה ילדים צעקו שפריצקס עד שקרה מה שקרה, ילד שזורק אבנים על מישהו אחר כבר בסוף יזרוק אבנים ח"ו על הוריו ואח"כ יתפקר לגמרי ח"ו כי ברגע שהוא לא הולך בדרך הישרה מיד פורחת ממנו הנשמה והיא עולה לאיזה אוצר היא לא חוזרת למקומה הראשון אלא היא עולה לאוצר מיוחד ושם היא ממתינה להיכנס בבן או בנכד של אותו ילד שימאס בדרכי אביו ויחזור בתשובה כי הילד הזה כבר כמעט אבוד רח"ל אבל בנו או נכדו שירצו לחזור בתשובה בהם תכנס הנשמה הזו, ואם לא בהם אז הנשמה  נכנסת באיזה מישהו שגר באיזה קיבוץ והוא רוצה להיות קדוש וטהור ומואס בכל השטויות אז בו נכנסת הנשמה הזו.

זה הכל תלוי באחריות של ההורים אם ההורים ישגיחו שהילד לא יסתובב ברחובות יותר מדי אם הורים  ירגישו כמה זה חשוב וישמרו את הילדים שלהם אז זה לא יקרה, עכשו שבועות כולם היו ערים בלילה אז כמובן ההורים ילכו לישון והילדים יחגגו ברחובות מ 12:00 עד 8:00 בערב מי יודע איזה אסונות עוד יכולים לקרות ילדים מתרגלים להזיק להשחית להתקיף אח"כ הם גדלים ונעשים רוצחים ח"ו דורסים ערבים, אם אתה לא יכול לשמור את הילדים בבית אז אל תהיה ער בלילה אתה פטור מלהיות ער, פטור מלבוא לתפילה פטור מהכל ק תשמור על הילדים שלך תשב ללמוד עם הילד תדבר איתו, וכשתנוח שעה שעתיים אז מישהו אחר ילמד איתו איזה אח גדול או משהו כזה, אבל אל תשאיר אותם בלי השגחה.

אז בועז אומר לרות אם את רוצה להגיע לסוד הכרובים סוד התינוקות שהם מקור התורה כמו שאומר ראבר"נ בביאור הליקוטים על תו' רפ"ב כי ע"י הקול הזה שיוצא מבין הכרובים קיבל משה רבינו א כל התורה כולה ולכן התינוקות מתחילים ללמוד מויקרא וכמו שאומר הזוה"ק שכשתינוקות מתחילים להגיד אות אלף ואות בית אז נבראים מכל אות רבבות רבבות מלאכים וזה אומר בועז לרות אל תעבורי מזה אל תעברי מאותיות התפילה, תגידי הכל מילה במילה אות באות וכך תזכי להגיע לכל ההשגות האלו.

והדבר השלישי שהוא אומר לה זה הלא ציויתי את הנערים לבלתי נגעך כי אדם שרוצה לזכות להגיע לסוד הכרובים צריך לצוות לסגור את הנערים שהם העיניים (עיין תו' ס"ה שהעיניים הם משרתי השכל שמביאים מראות להמח ולכן הם נקראים נערים) וכך היא תזכה להגיע לסוד הכרובים שהם מקור התורה ונזכה לגאולה השלימה כהרף עין אמן. 


  

Copyright © 2001 ,מוסדות ברסלב, ישיבת שובו בנים

.כל הזכויות שמורות


 
דף ראשי שעורים של הרב אליזר ברלנד שליט''א הרב לוי יצחק בנדר זצ''ל