שיעור מורינו הרב שליט"א פרשת בהעלותך תש"ס.

מעשה בקיסר אחד שלא היו לו בנים ..ונסע הקיסר על הארץ לבקש ולשוטט אולי ימצא תרופהגם המלך נסע כמו כן והכיר הקיסר בהמלך שיש לו נימוס של מלכותונתקשרו שניהםונסע הקיסר לביתו והוליד בת

כי בת תחילה סימן יפה לבנים לכן בתחילה היתה מלכות דאצילות שהיא אדם קדמון וממנה נאצלו כל הבנים כל הי' ספירות, ב"ה זכינו לכמה חתנים וכל סוד החתן זה לדעת איך לפתוח את ה'מם' הסתומה כי הטבעת היא מרובעת בסוד ה'מם' רבתא 'מם' סתימא והכלה כשהיא כשרה היא יכולה לפתוח את ה'מם' הסתומה (תיקו"ז תיקון ה') וכנאמר: "כי אעשה כלה בכל גויים" כי הכלה שהיא כשרה היא יכולה להכניע את כל הסטרא אחרא לכלותה ולהכניעה ולהגביר הכיסופין והרצונות הטובים בסוד 'ותכל נפש דוד' 'נכספה וגם כלתה נפשי'.

וחזקיהו המלך אם היה זוכה לפתוח את ה'מם' הסתומה של "לםרבה המשרה" היה זוכה להיות משיח בן דוד כי הוא היה צריך לפתוח את ה'מם' הסתומה ע"י ריקודים ושירים שהיה צריך לשיר לה' אחרי שהוא ניצל מסנחריב אבל כשישעיהו הנביא אמר לו שיתן תודה וישיר להשי"ת אז הוא אמר לו דיה תורתי שאני לומד בשביל להודות לה', שהתורה שאני לומד מכפרת על השירה, וזו היתה המחלוקת בין דוד לדואג האדומי כמו שמסביר ה'מים אדירים' תלמיד של הגאון מוילנא כי דוד היה שר ומנגן בכינור כל לילה להש"י מחצות ועד הבוקר ודואג חלק עליו היה אומר לו מדוע אתה מבזבז שעות לשיר הרי בשש שעות מחצות עד הבוקר אתה יכול להספיק ללמוד שש דפי גמרא ומדוע אתה שר ומנגן לה' כל כך הרבה ענה לו דוד "מה תתהלל ברעה הגיבור חסד א-ל כל היום" (תהלים נ"ב) אתה דואג שהרגת את נוב עיר הכהנים עיר גדולה כירושלים שהיתה עיר קדושה של כהנים והמנורה היתה שם וגם השולחן של לחם הפנים היה שם וכשהרגת אותם אתה גם רקדת ושרת "מה תתהלל ברעה הגיבור" על עוולות ודברים רעים אתה כן שר ורוקד ורק ריקודים של "חסד אל כל היום" על חסדים שה' עושה על זה אתה לא שר בריקודים האלו עינך צרה ורעה עליהם ועל זה אתה חולק.

כי צריך להודות להשי' כל היום אנחנו מוקפים בחסדים של ה' כל הזמן וכמו שהמדרש (מד"ר בראשית י"ג ט"ו) מספר על ר' יוסי בר יעקב שעלה לבקר את ר' יהודה מגדלה והא שמע אותו אומר 'אלף אלפים ורבי רבבות ברכות והודאות אנו צריכין להודות לשמך על כל טיפה וטיפה שאתה מוריד לנו שאתה משלם גמולים לחייבים טובות" ר' יהודה מגדלה ידע שצריך לברך ולהודות לה' על כל טיפה וטיפה בפני עצמה הוא היה גר במגדל שם ליד הכינרת, המדרש בויגש (פרק צ"ד ד') לומד מהפסוק 'ויסע ישראל וכל אשר לו ויבא בארה שבע" מדוע כתוב 'ויסע ישראל ..ויבוא' היה צריך לכתוב או 'ויסע' או 'ויבוא' אלא לומדים מכאן שיעקב אבינו נסע לעוד מקום לפני באר שבע היתה עוד נסיעה למקום אחר ולאן זה היה? אומר המדרש שיעקב אבינו נסע למגדל לקוץ את הארזים שנטע אברהם זקינו והארזים האלו הם ה'עצי שיטים' של ביהמ"ק שמהם בנו את את המשכן וזה היה נטוע במגדל והמדרש מספר ששנים אחרי זה שאלו הצאצאים שגרו במגדל את החכמים אם מותר להשתמש בעצי השיטים האלו או שאסור כיון שזה הוקדש לארון ולמשכן וענה להם ר' חנינא 'אל תשנו ממנהג אבותיכם' ולכן מי שגר במגדל או שהיה שם פעם יש עליו את השראת השכינה והוא יכול לזכות להשגות גבוהות בזכות העצים הקדושים שנטועים שם ולכן באמת יש שם התעוררות לתשובה והרבה בעלי תשובה נעשו שם וכבר עשו שם מועצה דתית.

ומגדל היא על שפת הכינרת והכינרת היא ממש קדש הקדשים, והיום שאין ביהמ"ק אז צריכים ללכת לטבול שם שזה סוד הכינור של ארץ ישראל ובארה של מרים משוטטת שם ומי שרוצה יכול להתפלל לפני הטבילה שבארה של מרים תזדמן לו ר' חיים ויטאל זכה להשיג את כל מה שהאריז"ל השיג בשבעים שנה בזכות שהוא טבל בבארה של מרים ושתה קצת מהמים שלה, גם חלק גדול מהזוהר התחבר על שפת הכינרת בהרבה מקומות כתוב שהם למדו בים גינוסר, בקעת גינוסר, כמעט בכל כמה דפים זה מופיע, ומי שזוכה שנזדמנה לו בארה של מרים יכול להתרפא מכל המחלות ולכוון על אחרים שגם יתרפאו וכמו שמסופר במדרש רבה (אחרי מות פר' כ"ב ד') מעשה במוכה שחין שירד לטבול בטבריא וארעת שעתא וטפת לבירא של מרים וכך הוא התרפא ולכן כולם צריכים לנסוע לכינר בלי יוצא מן הכלל זה לא סתם ימים של חופש זה ימים של התעלות של התעוררות זה לא זכות זה חובה על כולם לנסוע לשם בלי יוצא מן הכלל וזה מה שאומר הזוהר בפר' בהעלותך (קנ"א) שזבולון זכה לרשת את הכינרת למעשה הכינרת היתה בחלקים של נפתלי ויששכר, יששכר על שפת הכינרת - מצפון הכינרת, ונפתלי את הכינרת בעצמה אבל זבולון בזכות שהוא היה מפרנס את יששכר אז הוא קיבל רצועה שהיתה יוצאת משטחו ועוברת דרך יששכר עד הכינרת כך מסביר הגר"א, כי הוא היה צריך צינור לקבל את כל השפע והקדושה והמוחין שאותם מקבלים בכינרת ולכן היה לו את הרצועה הזו שדרכה היה מקבל את כל המוחין שלו.

וזבולון את עיקר ההשגות שלו הוא קיבל בזכות שהיה מסתובב בעולם ומחזיר אנשים בתשובה כמו שכתוב 'עמים הר יקראו' שהיה מקרב את כל העמים להש"י ועל ידי זה הוא זכה ל'כתר' 'בנה בניתי בית זבול לך' סוד הכתר שדווקא זבולון שהיה מסתובב בכל העולם זכה לזה, וגם דן היה 'מאסף לכל המחנות' הוא היה מרים ואוסף את כל הנשמות הנחשלות והיה מקרבם להש"י ולכן גם דן זכה שיצא ממנו שמשון שהיה צריך להיות המשיח והיה צריך לגאול את העולם, וכמו שאומר האר"י בשער הפסוקים (שופטים סי' ה') ששמשון זכה לזיהרא עילאה של אדם הראשון ולכן היו לו כאלו כוחות על אנושיים והוא יכל לגבור על הפלישתים וכמו שהיה כאשר הוא לקח 300 שועלים וקשרם זה לזה עם לפידים בוערים וכך הוא שרף את כל השדות שלהם ואת כל בתי העץ שלהם מאשקלון עד עזה רק בתי אבן נשארו, הלוואי והיה לנו היום כזה שמשון אנחנו היום פרימיטיבים משתמשים בטנקים, אבל הוא שרף הכל בלי שום נשק, אז הפלישתים באו אליו ושאלו אותו מה זה מה הוא שורף להם את כל הארץ? אמר להם שמשון אני הגעתי לבית ואני רואה שלקחו לי את אשתי אז שרפתי את הכל, שמעו את זה הפלשתים ואמרו אם כך אתה צודק! אפילו הפלישתים הבינו שהוא צודק וכזה דבר לא יעשה לא כמו היום רח"ל אני לא יודע למה יצחק מרדכי 'הצדיק' אשם? מה הוא עשה בסך הכל אז פלישתים הלכו ושרפו את אשת ואת כל בית אביה, הלך שמשון ואמר להם מילא את בית אביה תשרפו אבל למה את אשתי שרפתם? ושוב הכה אותם שוק על ירך, - פה לא כתוב כמה הוא הרג, המספר כנראה סודי.. רק כתוב שהוא הכה אותם שוק על ירך וזה התכוון יעקב כשבירך את דן הנושך עקבי סוס שהוא הכה את העקבים הרגלים של הפלשתים, אחרי זה ברח שמשון "לסלע איתם" ושם הוא התישב לגור, הפלישתים כבר מאוד כעסו, פעם ראשונה הם הבינו את זה אבל עכשיו הם כעסו, והם דורשים הסגרה מהיהודים, ניגשים היהודים לשמשון ואומרים לו שהפלישתים רוצים שיסגירוהו והם פחדו מהפלישתים שהיו שולטים אז כמו היום עם הפלישתינאים שהם שולטים כבר וצריך לבקש מהם הסגרה, אנחנו לא מתקדמים חזרנו 4,000 שנה אחורנית.

אז היהודים ניגשים לשמשון ואומרים לו שהפלישתים רוצים שהם יסגירו אותו, אמר להם שמשון אתם אל תגעו בי, רק תקשרו אותי באזיקים ותניחו אותי על איזה צוק, אתם תלכו ותשאירו אותי שם, ותקראו לפלשתים שיבואו לקחת אותי, עשו היהודים כך, והודיעו לפלישתים ששמשון כבול שם על איזה צוק, יצאו הפלישתים ללכוד את שמשון איזה עשר עשרים אלף פלישתים עולים ללכוד אותו, ברגע שהם עלו לתפוס את שמשון מיד התנער שמשון ניתק את כל האזיקים שקשרו אותו כמי שמנתק חוטי פשתן, הוא חיפש איזה משהו להכות בו ומצא לחי של חמור, תוך כמה שניות הוא הרג אלף איש, ותשקוט הארץ 40 שנה

אז זה מסביר לנו האר"י שכל הכח של שמשון היה בזכות הזיהרא עילאה של אדה"ר וכשיעקב בירך את דן "יהי דן נחש עלי דרך שפיפון עלי אורח הנושך עקבי סוס" הוא התכוון לשמשון ולכן עקב עולה בגימ' ענבים שזה סוד הענבים שאכל מהם אדם הראשון כשטעם מעץ הדעת לרמוז לנשמת אדה"ר שתרד בשמשון.

ושמשון זכה ממש להשגות נוראות וגבוהות כאלו ולכן שמשון עולה בדיוק בגימ' "עתיק יומין" כי הוא זכה להשיג את עתיקא קדישא ממש, ומסביר האר"י שזה סוד ז' מחלפות הראש שהיו לשמשון שזה סוד ז' תיקוני גולגלתא שמתלבשים באריך אנפין ובונים את כל קומת אריך, וכמו שכותב האר"י בעץ חיים (דף סג:) את סדר הבניה של הפרצוף של עתיקא קדישא שהתלבשו באריך אנפין א. גלגלתא. ב. טלא דבדולחא. ג. קרומא דאוירא. ד. עמר נקא. שזה סוד השערות הלבנות של אדם הראשון שעכשיו בשבועות כולנו זכינו לבחינה הזו של עמר נקא לובן השערות של אדה"ר ה. רעוא דרעוין. ו. פקיחא עילאה שזה העינים. ז. נוקבא דפרדשקא שזה החוטם, ובהמשך מסביר האר"י שהאוזן של עתיקא לא מוזכרת בשום מקום לא באדרא רבא ולא באדרא זוטא כי את אור האוזן אבדנו לגמרי, ואפי' שבמתן תורה זכינו לקבל את אור האוזן לשבריר שניה כשאמרנו "נעשה ונשמע" אבל מיד אחרי זה אבדנו את הנשמע לגמרי ויש לנו היום רק את הנעשה.

ושמשון הגיבור היה מאיר ממש כמו אדם הראשון שאומרת עליו הגמ' שהיה עקבו מכהה גלגל חמה מרוב האור שהיה בו וכמו שמספרת הגמ' במס' בבא בתרא (נח) על רבי בנאה שהיה מציין קברים והוא הגיע למערת המכפלה ורצה למדוד את המערה מבפנים ואח"כ לציין מבחוץ עד היכן האורך שלה, ואז הוא ראה בפתח את אליעזר עבד אברהם שהיה השומר של הפתח, כי מיד אחרי שהוא עמד בכל הנסיונות של והוא זכה לעלות בגופו לגן עדן אז מיד אחר כן הוא זכה לרדת ולהיות שומר הפתח במערת המכפלה.

כי אליעזר עבד אברהם עמד בנסיון קשה מאוד כשאברהם אבינו אומר לו שילך לקחת לבנו אשה את בת בתואל הארמי תארו לכם שאיזה אדמו"ר האדמו"ר מויזניץ, או האדמו"ר מגור שולחים להביא שידוך את הבת של סאדם חוסיין, שמסתובבת היכן שמסתובבת ה"י, כך אליעזר כולו מלא תמיהה על הצעד הזה שאברהם אומר לו לעשות הוא מלא קושיות מי יודע? אולי אברהם שהוא כבר בן למעלה מ140- שנה הסתיד קצת, קצת השתפשף? אבל אליעזר שותק, אברהם אמר לו אני ברוך ואתה ארור ואין ארור מתדבק בברוך, אז הוא הולך לשם ונוסע לארם נהרים ואז הוא רואה אחת שהמים עולים לקראתה הוא היה רגיל שהמים עולם לקראת אברהם ולקראת שרה מיד הוא הבין שפה יש משהו וכנראה אותה הוא צריך לקחת ליצחק, אבל יש בעיה הוא רואה ו'כדה ע'ל ש'כמה ר"ת עשו, הוא צפה ברוח הקודש שלו שעשו עתיד לצאת ממנה, ואז שוב התגברו בו הקושיות הנוראות האלו, אבל הוא החליט לשתוק, יש לך קושיא אל תחפש תירוץ ויבואו לך עוד קושיות ועוד קושיות עדיף שתשתוק, תסיח דעת, תגיד אני לא מבין ותתקדם הלאה.

אז זה אומר ה         שברגע שאליעזר שתק אז פתאום התגלה לו שגם יעקב יצא ממנה וזה רמוז בפסוק "והאיש משתאה לה מחריש"  מחריש= יעקב  + עשו = 558, פתאום הוא רואה שיש גם יעקב כי הרשע תמיד קודם לצדיק, הקליפה תמיד קודמת לפרי אדרבה כמה שרואים את הקליפה גדולה יותר אז הפרי גדול יותר כמו "אבטיח" שיש לו קליפה גדולה אז התוכן הפרי גם יותר גדול, ואדרבה בסוף גם לקליפה יש סיכוי להפוך לפרי מתוק בסוף גם הרשע יהפך לצדיק.

ואחרי שאליעזר רואה את זה ונותן לרבקה את הנזמים והצמידים היא הלכה לביתה והראתה ללבן, לבן מיד יצא החוצה ורצה לשדוד את אליעזר כמו שכתוב בילקוט שמעוני(חיי שרה קט) ואליעזר שהכיר במרוצתו של לבן שהוא בא להרע לו מיד הזכיר שם והוא וכל גמליו עמדו באויר, מיד כשלבן ראה כך הוא ראה שהוא צדיק אז הוא אמר לו בוא ברוך ה' תיכנס לבית שלי, ואז כשישבו לאכול הוא שם לו רעל בצלחת ובא המלאך מיכאל והחליף את הצלחות את הצלחת עם הרעל הוא הניח לפני בתואל ואת של בתואל שם אצל אליעזר, ולבן כמובן לא ראה שהוחלפו הצלחות ואז הוא רואה איך שאליעזר אוכל כביכול את הרעל והנה בתואל נופל מת, כאן הוא כבר "מרים ידים" שהאחד יאכל את הרעל חבירו ימות? זה למעלה מהשגתו.

אז לאחר כל הנסיונות האלה שאליעזר עמד בהם פתאום שומע אליעזר בת קול בוא ברוך ה', אליעזר זה כנען וי"א הבן שלו, ועליהם נאמר ארור כנען ועכשיו הוא שומע בת קול "יצאת מארור לברוך", ואז מסביר החידושי הרי"ם  - היתה לו את הקושיא הנוראה מכולם אם אני יצאתי מארור לברוך, אם כן אני שוב כן ראוי להתחתן עם אברהם כי כל הסיבה של אברהם שלא לעשות כך היתה מכיון שאני ארור והוא ברוך וא"כ עכשיו זה בסדר, אבל גם בפעם הזו עמד אליעזר בניסיון והמשיך לשתוק ועשה בדיוק מה שאברהם אמר לו ואז הוא זכה לפשוט את הגוף ולהיכנס בחייו לגן עדן, כי כל הקושיות באות מהגוף העכור מהגוף שהוא מונח בתאות ניאוף בזוהמת הנחש וכשאדם זוכה להשתיק את הקושיות האלו לגמרי אז הוא זוכה לפשוט את הגוף שלו.

ואליעזר מיד אחרי זה זכה להיות השומר של מערת המכפלה, ור' בנאה נכנס לבדוק את המערה הוא נכנס למערה של אברהם ושרה, של יצחק ורבקה, של יעקב ולאה, עד שהוא הגיע למערה של אדם הראשון שם היה מונח הראש של אדה"ר (הראש של עשו גם נמצא במערת המכפלה) כי כתוב שיש מערה שמוליכה ממערת המכפלה עד לקבר של עתניאל בן קנז שהוא זכה להכניע את כושן רשעתיים שאומר עליו היל"ש (שופטים ג') שהוא היה לבן הארמי שהאריך ימים עד זמן עתניאל בן קנז, ועתניאל זכה להכניע את קליפת לבן הזו, הוא היה צדיק גדול מאוד והוא זכה שתהיה מערה מקברו למערת המכפלה וזה ממש כעין מערת המכפלה שם, אז אדם הראשון שהיה גדול מאוד ראשו נמצא במערת המכפלה ורגליו מגיעות עד לקבר עתניאל בן קנז.ומשה רבינו גם כן זכה לזיהרא עילאה הזו את שער החמישים אבל כשעם ישראל חטא אז משה רבינו איבד את שער החמישים את היחידה כמו שאדם ראשון נאמר עליו "ויהי אדם לנפש חיה" שהוא זכה רק ל'חיה' אבל את ה'יחידה' הוא איבד כך גם משה רבינו איבד איבד את היחידה שלו.

וזה מסביר המגלה עמוקות (אופן קע"ה) שכשמשה אבינו אמר "אעברה נא ואראה" רמוז שהוא רצה להשיג את המדרגה החמישית את היחידה ולכן אעברה נוטריקון אעבר ה, רוצה אני לעבור לה' לדרגה החמישית ליחידה ולכן אעבר"ה אותיות ארבע"ה לרמוז להיו לו רק 4 בחינות נפש, רוח, נשמה, חיה, ולכן אמר לו הש"י עלה ראש הפסגה כי פסגה =148 בגימ' נחמן, וזה אומר לו השי"ת אם ברצונך להשיג את היחידה שלך אתה צריך להתקשר לנשמת רבינו נחמן וכך תוכל להשיג את היחידה שלך  


  

Copyright © 2001 ,מוסדות ברסלב, ישיבת שובו בנים

.כל הזכויות שמורות


 
דף ראשי שעורים של הרב אליזר ברלנד שליט''א הרב לוי יצחק בנדר זצ''ל